Auf Wiedersehen mein Berlin! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Eline Wester - WaarBenJij.nu Auf Wiedersehen mein Berlin! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Eline Wester - WaarBenJij.nu

Auf Wiedersehen mein Berlin!

Door: elieninberlien

Blijf op de hoogte en volg Eline

03 Augustus 2011 | Duitsland, Berlijn

Na het schrijven van het laatste tentamen en het inleveren van het laatste werkstuk kon ik eindelijk van een minivakantie in Berlijn genieten. Dit duurde zo'n klein weekje, omdat ik toen hoorde van mijn begeleider dat ik mijn bachelorscriptie nog af kan maken, zodat ik me in september Bachelor of Arts mag noemen. Ik heb dus nog wat dagen aan mijn scriptie gewerkt, maar ook lol gehad....

In ieder geval heb ik met een bont internationaal gezelschap Wittenberg, Lutherstadt, bezocht. Oftewel het kerkje waar Luther zijn stellingen aan de muur zou hebben gespijkerd, het huis waar hij woonde en de eik waar hij graag onder zat. In ieder geval was het een gezellig ritje met de trein en leuk om Wittenberg te ontdekken. We hebben het Lutherhaus bezocht, een goed museum waar Luthers leven en werk uiteen wordt gezet, chronologisch en volledig. Verder gingen we lekker uit eten en hebben sommigen van ons knoflook- of bloemkoolijs gegeten:).

Verder heb ik nog de laatste afspraakjes met de stad gehad en wat musea bezocht, waaronder het Pergamonmuseum. Dit grote museum op het Museuminsel herbergt onder andere het grote Pergamonaltaar, een enorm prachtig ding om te zien, met allerlei Griekse goden erop. Ik was een middagje zoet.

Ik ben ook uit eten geweest met twee andere meiden van Nederlandse Taal en Cultuur uit Amsterdam en de professor van het voor mij persoonlijk misschien wel interessantste vak van dit afgelopen half jaar. In dit vak was er heel veel ruimte voor (verhitte) discussies, omdat we maar met zo weinig studenten waren. We hebben Het Stierenoffer van Louis Ferron grondig geanalyseerd, waarbij iedereen dan ook zijn eigen bescheiden mening had over het hoe of waarom Ferron naar nationaalsocialistische auteurs verwijst in dit boek...we waren erg vrij in de cursus en dat heb ik echt als een zegen ervaren.

Verder begon het afscheid nemen van alle internationale vrienden die ik hier heb gemaakt. Met Estelle (Zwitserland) en Mette (Denemarken) heb ik een avondje dolle pret gehad in een karaokebar, waar je je in je eigen box, met beeldscherm en twee microfoons, lekker kon uitleven. Vier uur later strompelden we met schorre keeltjes de bar uit, de nachtbus in. Met Lasse (Finland) en Estelle ben ik naar de musical 'We will rock you' gegaan, wat echt geweldig was! (Vraag me alleen niet hoe mijn hoofd eruit zag toen er 'Ich haellt's hier nicht aus' gezongen werd, in plaats van 'I want to break free'). Het leren kennen van al deze veelzijdige en verschillende mensen is waarschijnlijk voor mij de mooiste en bijzonderste ervaring van mijn Erasmussemester. Het is ontzettend leuk en je leert er ook heel er veel van. Bijvoorbeeld dat verse muntthee in Zwitserland niet dagelijks op de menukaart staat, dat de studenten uit Parijs echt heel erg veel van hun stad houden, dat Nederlanders luid zijn in de U-Bahn en dat je in Frankrijk je bier niet mee mag nemen de bioscoopzaal in en dat ze het daar niet hebben over Baywatch, maar Alert a Malibu... Afspraken om elkaar te ontmoeten in Parijs, Amsterdam of waar dan ook ter wereld, zijn gemaakt.

Ik moet iets verklappen: stiekem schrijf ik deze laatste blog vanuit het rustieke Den Bosch, ik ben dus alweer thuis! Toen mijn broer en vader me kwamen ophalen, had ik geen tijd meer om een laatste blog vanuit Berlijn te schrijven! Maar hier komt toch maar het 'Ik zal gaan missen'-lijstje versus het 'ik zal niet gaan missen'-lijstje:

NIET MISSEN:

- Het Duitse brood (na talloze pogingen en broodroostersessies wint het Nederlandse brood de strijd)
- De stank van de grote stad
- De bibliotheek van de FU (waar je alleen boeken in het weekend kunt lenen en de zuurste biebjuffen ter wereld zitten)
- Het eten in de mensa, hoewel het natuurlijk wel fijn is om niet te hoeven koken
- De ongelofelijk belabberde fietspaden, als ze al aanwezig waren
- De te kleine douche in het appartement
- De Duitse bureaucratie en ordentlichkeit

WEL MISSEN:

- Het ontzettend goedkope leventje, (bijvoorbeeld: Durum Doener: 2,50, volledig belegd broodje met schapenkaas: 1 euro)
- De veelzijdigheid van de grote stad
- De vele musea, opera's, theaters, clubs, straatfeesten
- Het Duits leren en het Duits spreken (!!!!!) Het is zo ongelofelijk leuk om een vreemde taal te spreken en dan doel ik op een andere taal dan het Engels...
- De lekkere zoetigheden bij de bakker
- Goedkoop en overal uit eten kunnen
- Dat er om de vijf minuten een nieuwe metro of trein komt
- De multiculturaliteit van mijn buurt en in heel Berlijn
- De aardige mensen die je overal en altijd de weg wel wijzen
- Het kunstzinnige gehalte van de stad
-De rommelmarkt bij het Mauerpark
- Alle nieuwe internationale vrienden die ik heb gemaakt
- De enorme vrijheid die zo'n grote stad verschaft; alles is altijd mogelijk
- Het avontuur en de stad Berlijn in het algemeen, die nu een plaatsje in mijn hart heeft.....

Verder wil ik iedereen bedanken die trouw mijn blog heeft gelezen of af en toe eens een keertje voorbij is gekomen om te lezen wat ik aan het doen was of wat voor gekkigheden ik nu weer had meegemaakt. Verder bedank ik natuurlijk de altijd lieve Madeleine, die mij de kneepjes van de Duitse taal heeft bijgebracht;) Blijf Nederlands leren en Guus Meeuwis luisteren! Verder bedank ik natuurlijk ook Wiebke voor alle hulp, en haar ouders die me zo goed hebben opgevangen in het begin.

Ik heb enorm genoten van mijn tijd in Berlijn en ik heb zeker een breder wereldbeeld gekregen en meer zelfvertrouwen met betrekking tot wie ik ben en wat ik kan. Ik voel me nu iets meer een 'citizen of the world':P. Auf Wiedersehen, mein Berlin:)!

• 03 Augustus 2011 - 11:48

Wiebke:

Hi Eline, vielen Dank für die schöne letzte Nachricht! Schade dass du jetzt schon wieder weg bist, wo in gerade nach Berlin gekommen bin. Wir sehen uns aber im September in Nijmegen! Ich mache hier auch noch einen kleinen Niederländischkurs. Dann sprechen wir zweisprachig.:)

• 03 Augustus 2011 - 12:43

Tante Joke:

Gossie Eline,
    Dank je voor alle prachtige verhalen, echt poepie goed!!!!
    Best emotioneel om van Berlijn afscheid te nemen, toch. Wat een rijkdom voor je leven aan ervaringen, dat neemt niemand je ooit af.
    Je bent een KANJER !!
    Dikke kus van mij.

• 03 Augustus 2011 - 17:09

Judith:

he Elientje,

Wat een mooi berichtje! Volgens mij heb je een hele mooie tijd gehad..
    Wat jammer dat het me niet meer gelukt is om langs te komen...
    Dan maar een keer in Nl afspreken..

Liefs Judith

• 03 Augustus 2011 - 23:46

Marije:

Heey Eli! Goed om te horen dat je zo'n geweldige ervaring was! =D Heb je al plannen voor een toekomstig avontuur? & wat betekent " de laatste afspraakjes met de stad gehad"? Veel liefs

• 10 Augustus 2011 - 23:40

Lydia:

Hee lieve Eline,

wat fijn dat je ook wat meer over jezelf teweten bent gekomen. Je hebt je blog heel erg positief afgesloten en nu geloof ik ook echt dat je een leuke tijd daar hebt gehad. Leuk dat je alweer thuis bent, straks hoor ik graag alle verhalen nog een keer :p xx

• 11 Augustus 2011 - 16:33

Margreet:

Je bent terug! Yes. :) Let me know when you're in Nijmegen, ok? Mooie blog, zoals je steeds mooie blogs hebt geschreven. Echt tof hoe je die dingen allemaal verwerkt en eigenmaakt (en opschrijft)! :) Tot snel, Margreet

• 19 Augustus 2011 - 05:44

Marije:

PS. Ik mis je Berlijn-verhalen nu al!

Verslag uit: Duitsland, Berlijn